Boende

Gemensamt ansvar

Vi bor ju i en liten förening och därför är det viktigt att vi medlemmar fortlöpande hjälps åt att ta hand om vår fastighet.

Alla som använder gemensamma utrymmen ser till att det är snyggt och prydligt när man är klar. I Övernattningslägenhet/lokal så plockas disk ur diskmaskinen och ställs tillbaka på sin plats. Vid behov tvättas handdukar och förkläden. Kök och toalett/duschrum städas efter användning. All mat och annat som tas ut på gården eller i föreningslokalen tas med därifrån när man går. Grill med öppen låga får endast användas på gården och inte på balkongerna eller terrasserna.

Trapphuset skall vara rent. Ställ aldrig byggmaterial, tidningar, sopor, barnvagnar m.m. utanför dörren i trapphuset. Detta är såväl en trivsel- som en säkerhetsfråga.

Se till att garagedörren stängs efter passage. Sopa vid behov.

Se till att dörrar i trapphus, vädringsbalkonger samt dörr ut till innergården är stängda.

Inga saker får förvaras i förrådsgångarna pga säkerhetsskäl.

Vi genomför också två gånger per år en gemensam städdag. Vi grovstädar då gemensamma utrymmen. Det kan vara exempelvis grovstädning av tvättstuga, plantering av blommor på gården eller rengöring av gemensamma utrymmen. Garaget städas i anslutning till dessa tillfällen av de som hyr garageplats.

Uthyrning och månadsavgift

All andrahandsuthyrning måste godkännas av styrelsen som också vill ha en kopia av det skriftliga avtalet mellan dig som bostadsrättsinnehavare och hyresgästen. Det skriftliga avtalet måste innehålla start/slutdatum samt hyresgästens personuppgifter samt skälet till uthyrningen. Uthyrningens maxtid är 1år, sedan måste ny ansökan skickas. Beslut om uthyrning tas som regel alltid på nästkommande styrelsemöte, skicka därför ansökningen i god tid. Föreningen har rätten att ta ut en avgift i samband med andrahandsuthyrning, se stadgar för mer info.

Din medlemsavgift skall betalas månadsvis, en månad i förskott. Vid försenad betalning tillkommer kostnad för förseningsavgift och ev. inkasso. Vid frågor om medlemsavgiften eller pantbrev kontakta föreningens ekonomiska förvaltare.

TV

Basutbudet av TV ingår i avgiften och levereras av Ownit. TV-boxen anskaffas och ägs av lägenhetsinnehavaren.
Kundservice: info@ownit.se, 08 525 073 00

Bredband

Bredband levereras av Ownit, till en hastighet av upp till 1000 Mbit/s och ingår i avgiften. Routern anskaffas och ägs av lägenhetsinnehavaren.

Kundservice: info@ownit.se, 08 525 07 300

Hushållssopor och återvinning

Hushållssopor samt matavfall slängs utanför fastigheten i avsedda nedkast. Det längst till vänster är för matavfall, resterande för hushållssopor.

Närmaste återvinningscentral finns i Östberga, hörnet Huddingevägen /Sockenvägen. Närmsta mindre lokala återvinningsstationer finns på Borgargatan och på Heleneborgsgatan.

Lås

Alla lägenheter är utrustade med ett elektroniskt dörrlås av typen Yale Doorman samt ett mekaniskt säkerhetslås. Det mekaniska säkerhetslåset behöver endast användas när du åker bort en längre tid, det elektroniska låset är fullt godkänt för att hålla en hög säkerhetsnivå. Du administrerar ditt elektroniska lås själv på knappsatsen, där finns möjlighet att ställa ut tillfälla koder som bara gäller ett dygn för tex hantverkare osv. Låset har batterier, låset kommer i mycket god tid varna om det är så att dina batterier behöver bytas ut. Om batteriet mot förmodan skulle ta slut under tiden du tex varit bortrest så kan man alltid komma in genom att hålla ett 9V batteri mot de två blecken under låset på utsidan av dörren och som vanligt mata in masterkoden. Samma ”tagg” som du har till din lägenhet använder du också för att komma in de övriga gemensamma utrymmen såsom tvättstuga, garage samt bokning av tvättstuga och övernattningslägenhet. Om du skulle tappa bort din ”tagg” är det väldigt viktigt att du meddelar styrelsen detta så att spärrning av tagg kan utföras.

Vid inflyttningen så skall alla taggar raderas och läggas in på nytt för att säkerhetsställa att inga taggar behålls av tidigare ägare. Maila styrelsen för att genomföra detta.

En del försäkringsbolag kräver att låset är i läge”automatisk låsning” vilket innebär att låset låses ca 2 sek efter att du stängt dörren, kolla med ditt försäkringsbolag om du är osäker.

Bruksanvisning för låset finns HÄR.

POST/PAKET

’Posten får du i postboxarna på entreplan. Mindre paket delas ut i serviceboxarna som sitter längst ner under postboxarna. När du fått ett paket så kommer det ligga en ”tagg” i din vanliga postbox, med hjälp av denna så kan du öppna servicefacket och hämta ut ditt paket. Glöm inte att stänga serviceboxen och kasta in taggen i serviceboxen. Din eventuella dagstidning får du i tidningshållaren utanför  din dörr.

Tvättstuga

Så här bokar du tvättstuga med din ”tagg” eller via webben.